2010. november 21., vasárnap

e-book reader forever!


Úgy döntöttem, az idei karácsonyra meglepem magam egy elektronikus könyvolvasóval (lehet azt mondani persze, hogy hol van még karácsony, de szerintem érdemes jóval előtte bevásárolni; nem kedvelem a tömeget). Mivel ez a kütyü nem éppen egy szerénynek is alig nevezhető irodalmárfizetéshez van optimalizálva, így kénytelen voltam bevonni a családot  a költségekbe. Ezt mondtam: nem esne rosszul, ha mecenálnának egy kicsit, ugyanis attól, hogy kárpátaljai vagyok és magyar, még nem kell fényévekre lemaradnom a mai technikától. Mosolyogtak, de aztán csak kötélnek álltak. Így pénteken meg is vettem egy Prestigio e-book readert.


A csomagolás gyönyörű (ennyi pénzért lehet is), a dobozban maga az olvasó, egy bőrtok, egy fülhallgató, egy usb-kábel, egy használati utasítás meg egy garancialevél található (két év garanciát vállal a gyártó).

Mi tagadás, tiptop kis szerkezet. Az olvasó tényleg emlékeztet egy papíralapú könyvre, a bőrtokkal együtt pedig nem igazán éreztem különbséget Az év versei 2010 és a Prestigio kézbe vételekor (kísérleteztem ám a fílingekkel!). USB-kábelen keresztül lehet másolni a PC-ről a könyveket, képeket és a zenéket/hangoskönyveket (az utóbbit rögtön ki is kipróbáltam Garaczi Pompásan buszozunk! c. regényéből készült hangoskönyvvel. Egészen jó, még a fülhallgató is kényelmes).

A könyvekkel kapcsolatban viszont volt néhány negatív élményem. Hiába ismeri fel ugyanis az olvasó a pdf-fájlokat, a megnyitás után olvashatatlanul kicsik a betűk, a nagyítás funkció igénybevételével pedig kényelmetlen lapozni (egy Holmi-számon és egy Ulickaja-regényen teszteltem a pdf-et). Ám a „közös bölcsességet” használva (Google), találtam néhány konvertáló programot, így az e-bookokat át tudtam alakítani a számomra eddig ismeretlen epub, ill. fb2 formátumokra, melyeket már kiválóan kezel az olvasó. Az ékezetek formásak (mondhatnám, magyarosak), ill. mégis akad egy icipici szépséghiba: a mondatkezdő nagybetűk ékezete egyszerűen lehagyatik. Na, de ennyi kényelmetlenség még belefér addig, amíg nem találok jobb programot.

Az E Ink technológiával készült kijelző tényleg olyan érzést kelt, mintha papíralapú könyvet olvasnék. Bámulatos. Eddig azt hittem, hogy a reklámokban ez csupán szemfényvesztés, de nem. Itt van két videó a youtube-ról:



10 megjegyzés:

Attila írta...

"Élvezheti kedvenc zenéit vagy hangoskönyveit modern fekete-fehér stílusban."

Csordás László írta...

Úgy látszik, a fekete-fehér sosem megy ki a divatból...

bdk írta...

Ó, hát grat, grat! És ugye, hogy "a könyv szaga" (szerintem büdös) és "a papír érintése" (szerintem irritáló) sem hiányzik! :)

Csordás László írta...

Ha adathordozóként fogom fel a könyvet (és mért ne fognám fel annak), akkor egy ilyen olvasó egyszerűen jobb, praktikusabb.

Eddig sem vetettem meg az e-könyvet, de én ha e-könyv olvasókat gyártanék, külön mellékelnék hozzájuk "papírillat-esszenciát"...

Az apróbb hibák ellenére elégedett vagyok a szerkentyűvel. Jó a tapintása, a kivitelezők azért kínosan ügyeltek az apróságokra is. Szerintem minden vérbeli 21. századi irodalmárnak kell egy ilyen kütyü, hiszen egy fél könyvtárnyi könyv elfér rajta. Ami diákok/tanárok/kritikusok esetében nagyon praktikus tud lenni. Meg ha belekalkulálom az árába, hogy több száz könyvet fogok elolvasni rajta, amit egyébként meg kellene vennem, akkor nem is volt olyan drága.

Még csak barátkozom a readerrel, de már most eléggé a szívemhez látszik nőni.

Marcsák Gergely írta...

Gratulálok. Jó olvasást. Nem tudom, mennyire vízálló, de kicsit meg kell locsolni.

Csordás László írta...

Kösz. Már majdnem a végére értem az első könyvnek. Meg lesz locsolva. Előbb vagy utóbb. Inkább előbb! :)

Attila írta...

De mi van, ha a cyberirodalmárra a kerekerdőben rájön a szükség? Kitép egy Kb-nyi lapot az ebookjából?

Csordás László írta...

Ilyen váratlan eseményekre van kitalálva az ún. "vécépapír", amit akkor is lehet használni, ha épp nincs is WC a láthatáron. Ezt még nem sikerült digitalizálni tudomásom szerint, így a cyberirodalmár is kénytelen beérni ilyen ósdi módszerekkel (egyelőre)...

bdk írta...

Lásd mai jegyzetem legvégét: http://bdk.blog.hu/2010/11/23/10_eve_az_interneten

Csordás László írta...

Kösz a reklámot!